Skip to content

Social media voor hippische ondernemers – dit zijn de do’s en don’ts

Thema: Innovatie en Marketing

Social media voor hippische ondernemers – dit zijn de do’s en don’ts

Thema: Innovatie en Marketing

Een groot deel van online marketing speelt zich af op social media. Facebook en Instagram zijn de bekendste social media-platformen en deze worden ook het meest gebruikt. Twitter, Linkedin, Snapchat, TikTok, Pinterest, Youtube en Whatsapp zijn ook populair onder gebruikers.

 

Goede match voor paardensector

Voor de paardensector zijn social media een goede match, omdat paardenmensen graag naar foto’s en video’s van paarden kijken en deze ook delen. Ook zijn we geïnteresseerd in producten rondom paarden. En natuurlijk is er ook veel kennis en veel opinie over het houden en trainen van paarden, die hier ook uitstekend gedeeld kunnen worden.

Met een goede aanpak is op social media ook veel interactie met klanten mogelijk, want we praten ook graag over onze viervoeters. Ondanks de eindeloze discussies die kunnen ontstaan, is interactie juist goed voor social media. Dit heeft namelijk een positief effect op het algoritme en geeft een bericht daarom meer bereik. Een bericht met interactie tussen twee mensen kan zo al snel 10 keer zo veel bereik realiseren als een bericht dat geen discussie of gesprek op gang brengt.

 

Een nadeel van social media is dat het veel tijd kost en hippische ondernemers hebben vaak te weinig tijd. Toch zijn social media je tijd waard, omdat het je veel kan opleveren. Daarom wil ik je in dit artikel tips meegeven hoe je social media kan inzetten voor jouw bedrijf.

 

 

Zorg voor een duidelijk plan

Als eerste is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben, zodat je weet wat je wil bereiken bij het inzetten van social media. De motivatie “andere doen het ook” is hierbij niet voldoende. Je moet namelijk voor ogen hebben waarom je social media wil gebruiken en welke kanalen voor jou het meest efficiënt zijn. Het is niet verstandig om alle kanalen in één keer te gebruiken, maar focus je voor een bepaalde tijd op 1 specifiek social media-platform. Het is van belang om eerst één kanaal goed voor mekaar te hebben en daarna te beginnen aan de volgende.

 

Het is een goed idee om eerst aan de slag te gaan met Instagram en Facebook, omdat deze goed samen te gebruiken zijn. Verder hebben deze twee nog steeds de meeste gebruikers en bereik je hier een groot deel van je doelgroep. Probeer niet meteen op alle kanalen aanwezig te zijn. Je kan beter twee kanalen hebben die goed lopen, dan tien kanalen, waarmee je niet het beoogde resultaat bereikt. Want naast het inrichten kost ook het bijhouden de nodige tijd.

 

TikTok wordt steeds populairder ook in de paardensector en de mensen die het actief inzetten zien ook dat het bereik echt veel hoger ligt dan bij Facebook en Instagram. Grotere bedrijven zetten dit al succesvol in en realiseren hier naast een groter bereik ook meer naamsbekendheid mee. Alleen kan het maken van goede en passende content echt een dagtaak worden.

 

Kies dus goed welke kanalen passen bij je doelgroep en je doelstelling en houd ook goed in de gaten hoeveel tijd je er voor over hebt om er een levendig kanaal van te maken.

 

Bespreek ook wie van je bedrijf verantwoordelijk is voor de social media en wat er van hem of haar wordt verwacht. Meestal is er wel iemand binnen je bedrijf die enthousiast wordt van het maken van foto’s en delen van verhalen. Verhalen moet je zeker inzetten op je social media-kanalen. Bespreek ook wie reageert op reacties en wie ervoor zorgt dat de volgers groeien.

 

Vergeet je doel niet

Vaak zie ik dat ondernemers ooit begonnen zijn om social media in te zetten en vervolgens drukker worden met het posten van content, dan met de reden waarom ze ooit social media in wilden zetten. Zorg dat je weet wat je doel is, zoals bijvoorbeeld meer naamsbekendheid, meer verkeer naar je website, de directe verkoop van producten stimuleren, interactie met klanten vergroten of gewoon het delen van kennis. Alles is mogelijk, maar het is makkelijker om dit te bereiken als je een duidelijk doel voor ogen hebt en hierbij ook keuzes maakt.

 

 

Maak het persoonlijk

Mensen kopen niet van merken maar van mensen. Mensen zijn oprecht benieuwd naar het verhaal achter een bedrijf en wat een ondernemer allemaal meemaakt. Deel dus als ondernemer je eigen leven. “Show don’t tell” is hier ook een principe voor. Laat het dus zien in plaats van vertellen hoe goed je bent. Deel ook de dingen waar je mee zit, of die je tegenkomt in de dagelijkse praktijk. Dat kunnen natuurlijk ook positieve dingen zijn.

 

Wat je deelt hoeven niet alleen promotiefoto’s of alleen perfecte plaatjes te zijn. Het is juist belangrijk dat je laat zien hoe het er in het echte leven aan toe gaat. Let bij de foto’s die je maakt erop dat er ook mensen op te zien zijn. Wij reageren op social media namelijk goed op gezichten en andere mensen. Maak hier gebruik van. Laat naast je paarden ook jezelf en je medewerkers zien.

 

De ‘why’

Laat je eigen persoonlijkheid en de persoonlijkheid van het bedrijf zien. Maak duidelijk wat de ‘why’ is. Dus niet alleen wat je doet maar ook waarom jullie met iets bezig zijn en wat het bedrijf anders of bijzonder maakt. Dat geeft de volgers het gevoel het bedrijf en de personen binnen het bedrijf te kennen en de motivatie achter het bedrijf te begrijpen. Door dit gevoel van nabijheid bouw je een relatie met jouw volgers op. Dat schept vertrouwen en maakt het zo makkelijker voor je volgers om in zee te gaan met jouw bedrijf of jouw bedrijf aan te raden bij anderen.

 

Ken je doelgroep

Voor social media is het ook essentieel dat je je doelgroep goed kent. Weet wie je ideale klant is en hoe deze persona eruit ziet. Dit is het stereotype van een klant waar je echt blij van wordt. Dit in kaart te brengen, helpt je met het maken van content voor social media. Want als je de klant goed begrijpt, is het ook makkelijker om content te vinden en te maken, omdat je weet wat hem/haar boeit, waar hij/zij mee zit en wat hij/zij wil weten. Vaak delen wij namelijk alleen wat wij willen vertellen, maar we moeten juist kijken wat de klant wil horen.

 

Het is dus essentieel om je klant goed te kennen om social media-marketing optimaal in te zetten. Om dit te bereiken is het handig om met alle medewerkers van het bedrijf een bijeenkomst te organiseren om inzicht te krijgen in wie de klant eigenlijk is, wat zijn behoeftes zijn en wat hij nog mist. Als je antwoord op deze vragen hebt, kan je ideeën bedenken voor het creëren van content. Het is goed om dit samen te doen, omdat iedereen er op een andere manier naar kijkt en je vanuit verschillende takken van het bedrijf input hebt.

 

Speel volgens de regels van het platform

Elke platform heeft weer andere regels. Het is belangrijk om deze te kennen en te weten wat op het platform werkt en wat niet. Instagram speelt op het visuele aspect in, waardoor het plaatsen van video’s en foto’s zijn vruchten afwerpt. Facebook werkt bijvoorbeeld weer heel anders, hier gaat het veel meer om interactie onder vrienden. Het is verleidelijk om beiden kanalen er hetzelfde uit te laten zien, maar juist een andere aanpak wordt beloond met een beter resultaat.

 

Neem als ondernemer deel aan het platform door te kijken wat anderen doen en waar mensen op reageren. Hierdoor kom je erachter wat wel en niet werkt en krijg je inspiratie voor je eigen inzet van social media. Houd je aan de regels en zet het in zoals het bedoeld is, want dit vinden de platforms fijn.

 

Annika Rettig, Clickhorse Marketing

 

Leuke interactieve content

Alleen posten over producten of diensten is niet meer van deze tijd. Dit soort content is vaak minder relevant. De social media platformen willen namelijk interessante content voor je doelgroep. Het doel van elk social media platform is het om mensen zo veel mogelijk tijd op het platform door te laten brengen. Content waarbij mensen meteen van het kanaal af gaan zijn dus minder populair bij de platformen. Houdt dit doel voor ogen.

 

Verder is het belangrijk om met de content te bereiken dat mensen stoppen met scrollen. We zijn namelijk in een hoog tempo door onze feed aan het scrollen en pas als iets interessant genoeg is, stoppen we met scrollen. En dit beslissen we in een paar milliseconden. Hierbij kijken we vaak naar de eerste zin en de visual. Zorg dus voor sterke en pakkende tekst die mensen even laat stoppen.

 

Voor het bereik van je berichten is interactie erg belangrijk, want dit laat zien dat mensen je content interessant vinden en boeiend genoeg om hier actie voor te ondernemen. Dit blijkt uit de likes en de commentaren onder je post. Het is geweldig als mensen in gesprek gaan met vrienden. Dit doen ze door elkaar te taggen zonder dat je daarom gevraagd hebt en dit heeft een positief effect op je bereik omdat het algoritme hier voorrang aan geeft.

 

Experimenteer met advertenties

Als laatste tip is het belangrijk om te onthouden dat het steeds moeilijker wordt om een platform in te zetten zonder hiervoor te betalen. Het opzetten van een social media kanaal is gratis, maar de kanalen worden ook steeds vaker “pay to play” platforms genoemd. Dat betekend dat als je uiteindelijk echt iets wil bereiken, je hier toch voor moet betalen.

 

Normaal gesproken bereik je tussen de 1% en 10% van je volgers met een post. Er zijn wel uitschieters, maar dit is het gemiddelde bereik. Met 1.000 volgers bereik je dus maar 100 mensen. Je kan dit bereik een boost geven door advertenties in te zetten. Hiermee zorg je ervoor dat alle mensen je post zien en gaat je bereik ook weer iets omhoog. Je kan dit ook beïnvloeden door relevante content met veel interactie te gebruiken, maar vaak ontkom je er niet aan om af en toe wel advertenties in te zetten voor goede resultaten op social media. Experimenteer er dus ook mee. Zorg bij een advertentie wel altijd dat deze een duidelijk doel heeft. Anders gooi je er snel heel veel geld tegenaan zonder dat dit het gewenst resultaat oplevert.

 

 

Focus op de kansen

Laat je niet tegenhouden door drempels die je ervaart. Social media zijn leuk en het kan je heel veel voldoening geven. Door social media te gebruiken kan je je creativiteit inzetten en krijg je snelle feedback op wat je doet. Ook is het onwijs leuk om op deze manier met potentiële klanten in contact te komen en interactie te krijgen met de paardencommunity.

 

Vergeet niet dat een goed kanaal veel werk en tijd kost. Het is moeilijk om een kanaal te laten groeien. Vooral in het begin is de groei erg langzaam en moeizaam. Als je nog maar weinig bereik hebt, voelt de energie die je spendeert aan social media soms als tijdverspilling. Maar zichtbaarheid is belangrijk in online marketing. En zichtbaar word je met persoonlijke, relevante en op je doelgroep gerichte content. En dat gaat je zeker ook lukken.

 

Aan het einde nog een waarschuwing:

Let er wel op dat je je niet alleen op social media focust. Je wil met je bedrijf niet afhankelijk zijn van deze platformen. Dus ga naast social media ook met andere kanalen aan de slag. In online marketing ben je namelijk juist succesvol als je breder aan de slag gaat. Werk dus bijvoorbeeld ook aan je e-maillijst.

 

Tekst: Annika Rettig | Fotografie: Ivonka Dopieralski

 

Meer artikelen van Annika Rettig:

Deel dit artikel:

Ook interessant

Subsidiekansen voor hippische ondernemers

Pavo versterkt marktpositie door overname in Verenigd Koninkrijk

Paarden aan huis, maar hoe zit het met de vergunningen? Van Santvoort Advies legt uit