Skip to content

Online marketing, dat kan iedereen

Thema: Innovatie en Marketing

Online marketing, dat kan iedereen

Thema: Innovatie en Marketing

Annika Rettig is eigenaar van Clickhorse Marketing en specialist in online marketing voor hippische ondernemers. ‘Mijn insteek,’ vertelt Annika, ‘is eigenlijk altijd dat iedereen online marketing zou moeten snappen. Daarom schrijf ik regelmatig blogposts, deel ik tips op mijn social mediakanalen en heb ik een wekelijkse nieuwsbrief waarin ik hippische ondernemers concrete en praktische tips geef over online marketing. En dat doe ik vanaf nu ook via het platform Paard & Bedrijf.’

 

Dichtbij het vuur

Het maken van websites, het instellen van social mediaberichten, het bedenken van strategieën voor de sociale kanalen, het optimaliseren van de website voor zoekmachines, het strategisch inzetten van e-mailmarketing en het denken over de richting van het bedrijf en de ontwikkeling van een merk, allemaal zaken waar je Annika voor kunt inzetten. Dit doet ze voor zowel grote als kleine hippische ondernemers. Klaas-Jan Mud, directeur van Paard en Bedrijf, is verheugd over de samenwerking. ‘Annika is een aansprekend persoon op gebied van marketing in de paardensector. We zijn blij dat ze zich aan Paard en Bedrijf wil verbinden. Met de expertise van Annika kunnen hippische ondernemers vooruit. Ook het Marketing en Communicatieplatform Frankwatching erkent de expertise van Annika. Ze is er inmiddels ruim een jaar actief als Chief Digital Experience waarbij ze het team van developers en UX designers leidt. Als er íemand dichtbij het vuur zit, is het Annika wel.’ Annika zit vol inspiratie om de lezers van dit magazine vooruit te helpen. In dit artikel geeft ze de eerste tips vast weg.

 

Facebook

‘Wanneer je iets op jouw bedrijfspagina post, ziet maar een beperkt percentage van jouw likers dit bericht. Dat heeft te maken met de berekeningen aan de achterkant waarmee Facebook bepaalt wat voor wie interessant is. Wil je tóch iedereen bereiken die jouw pagina liket? Dan is adverteren de beste oplossing. Zo heb ik laatst een ondernemer geholpen in het vergroten van het aantal deelnemers aan haar webinar. Ze begon met dertig aanmeldingen en eindigde er met 125, terwijl we instaken op honderd. De campagne leverde hier dus zelfs meer op dan vooraf verwacht.’

 

 

Website

‘Je kunt met kleine aanpassingen vaak al flinke stappen maken. Ook met de eigen website. Veel ondernemers hebben er ooit een laten maken en kijken er nooit meer naar om. Een goede tip kan zijn om er een keer met iemand uit jouw doelgroep naar te kijken. Hanteer dan de vijf secondentest: laat jouw klant of prospect vijf seconden naar de homepage kijken en vraag daarna wat de indruk was, wat voor associaties er waren en wat de business precies behelst. Daar komen soms heel interessante dingen uit. Laatst constateerde een klant met een dressuurstal dat haar fotografie meer deed denken aan een springstal. En de ondernemer die een sneeuwfoto op haar homepage gebruikte wekte hiermee de indruk dat ze niet in Nederland gevestigd is. Deze test is een simpele manier om erachter te komen wat je aan jouw website kunt verbeteren.’

 

Je kunt met kleine aanpassingen vaak al flinke stappen maken.

Annika Rettig, Eigenaar van Clickhorse Marketing

 

E-mail

‘Een van mijn relaties is eigenaar van een redelijk goed lopende webshop. Ze vindt het alleen lastig om klanten zover te krijgen de shop regelmatiger te bezoeken. Een nieuwsbrief zag ze in eerste instantie niet zitten, omdat ze de verwachting had dat niemand daar op zat te wachten. Ik overtuigde haar van het tegendeel en gaf haar tips om die nieuwsbrief op een goede, niet tijdrovende manier te vullen. Nu stuurt ze wekelijks een nieuwsbrief aan haar grote klantenbestand met hierin drie blokken met een uitgelicht product, een review van een klant en een aanbieding. We zien dat veel relaties de brief openen en dat de aanbiedingen in de smaak vallen, ze worden volop verkocht. Deze actie is relatief eenvoudig, kost niet de wereld en is wel effectief. Wanneer je jezelf op een positieve manier als deze presenteert, blijf je onder de aandacht. Dat is zeker in deze tijd -ook voor manegehouders- echt belangrijk.’

 

Over Paard en Bedrijf

‘Wat ik je zojuist heb verteld, kan echt iedereen leren. Daarom heb ik een online marketingprogramma opgesteld dat voor iedereen toegankelijk is. Het enige wat je nodig hebt, is tijd. Nee, er bestaat geen magische formule waarbij je in één minuut per dag een topresultaat bereikt. Als ik die formule had, zat ik niet hier, maar ergens op mijn eigen eiland,’ lacht Annika. ‘Maar ik kan hippische ondernemers wel écht vooruit helpen. Door in te zetten op het verbeteren van de website en door social media en e-mailmarketing te gebruiken. Hier zal ik in de komende edities van dit magazine en op het platform van Paard en Bedrijf verder op inzoomen!’

 

Tekst: Marieke Pool | Fotografie: Keesnan Dogger (header, bij Stal Paradiso in Lunteren), Ivonka Dopieralski (inzet)

 

Deel dit artikel:

Ook interessant

This is Tooltip!

Hoe weet je of je kan leven van je paardenpassie?

Wel of geen nieuwsbrieven versturen?

Pavo en Zwienenberg Horse Feed bundelen krachten voor professionele hippische bedrijven