10 checks voor je website
Inmiddels hebben de meeste ondernemers of bedrijven een website, die zij inzetten voor hun marketing. Dit is erg waardevol, omdat een website de basis is voor alle online marketingactiviteiten. Maar ik kom vaak ondernemers tegen die eigenlijk niks met hun website doen. Ze passen hun website niet regelmatig aan en hebben geen idee hoe hun website presteert. Dit is heel belangrijk, want door dit regelmatig te checken kan je jouw website echt verbeteren.
Waarom is het nodig om de prestaties van je website te monitoren?
Er zijn op dit moment 1,8 miljard websites. En het worden er elke seconden meer. Kijk maar op de live internet-statistieken, je ziet het groeien: https://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/
Een website werkt dus pas als hij opvalt en eruit springt. Hierbij komt dat de aandacht van de internetbezoeker al na zeven seconden afneemt. Dat is net zo lang als de aandachtspanne van een goudvis. We beslissen snel of de informatie op een website wel of niet wat voor ons is en verlaten deze dan weer. Daarom is het essentieel om een website simpel te houden.
Een koopbeslissing op internet is vaak iets impulsiefs
Dan helpt een goed design, zodat mensen niet hoeven na te denken. Dit heeft een positief effect op de verkoopcijfers, waardoor er meer aanvragen komen. Uiteindelijk groeit het bedrijf harder en voor dit doel heb je een website.
Het is belangrijk om je te realiseren dat een website nooit af is. Het zelfstandig naamwoord website zou eigenlijk een werkwoord moeten zijn: je moet er constant aan blijven werken. Ik wil jullie 10 checks mee geven, die je kan uitvoeren om te kijken hoe jouw website het doet. Deze checks dienen ook als input om je website aan te passen.
Check 1 – 5 seconden-check
De 5 seconden-check is de eerste stap om erachter te komen of je website duidelijk maakt wat je bedrijf doet. Wat denken mensen als ze de website zien? Wordt jouw USP wel duidelijk? Weten bezoekers heel snel wat jij doet ? Of haken ze af? 5 seconden – dus niet 7 maar zelfs 5. Omdat je je focust op zo’n test trekken we er 2 seconden af. Hoe doe je dat? Laat iemand je website zien. Bijvoorbeeld aan een klant, een vriend of familielid en vraag achteraf: wat zag je? Wat viel je op? Wat kon je doen op de pagina? Waar staat het bedrijf voor?
Je kan dit doen voor een homepage, maar ook voor een verkooppagina of een andere pagina waar je wil dat mensen iets doen. Dit noem je een conversie. Dit kan je in real life uitvoeren door je laptop te laten zien en weer dicht te klappen of met een online tool zoals de usability hub.
Check 2 – Usability-check
De volgende check is op hetzelfde gericht als in de eerste check en kijkt of mensen je website begrijpen. Het verschil met check 1 is dat het in deze stap meer om de details gaat. Je kijkt of iemand een bepaalde taak op je website begrijpt en of hij er gemakkelijk mee om kan gaan.
Dit is user interface, te vergelijken met een grap: je zou hem niet uit moeten leggen.
Je kan dit onderdeel net als bij de vorige check weer fysiek doen. Hierbij neemt iemand plaats achter een laptop. Je geeft hem een opdracht, zoals: check hoe duur een les is, of: boek een afspraak, of: koop een bepaald product. Je vraagt aan de persoon om hardop te praten en voordat hij klikt uit te spreken wat zijn verwachtingen zijn.
Je kan dit ook met tools doen. Die meten de muisbewegingen van de tester, hoe ver ze scrollen en wat ze aanklikken. Het is ook mogelijk om sessies op video op te nemen en achteraf te bekijken. Hiermee kan je dingen die niet duidelijk zijn opsporen en verbeteren.
Check 3 – Core-pagina-check
Met deze check vind je de belangrijke pagina’s op je website. Je kan deze derde check uitvoeren door aan de ene kant van een papiertje de bedrijfsdoelen op te schrijven. Zoals: wat wil je met de website en wat wil je als bedrijf. Aan de andere kant van het papiertje komen dan de gebruikersdoelen, zoals: wat willen mensen en waar zijn ze naar op zoek. De punten die overlappen zijn de belangrijke pagina’s van je website.
Het is belangrijk om de core-pagina’s goed te onderzoeken door op te schrijven vanuit welke kanalen mensen binnen komen en wat de volgende stappen zijn die ze zetten. Het is ook van belang om de belangrijkste boodschap van de pagina te noteren. Check dan of het allemaal duidelijk naar voren komt en genoeg aandacht krijgt. Als dit niet het geval is, kan je een blok toevoegen of de opbouw van een pagina aanpassen.
Check 4 – Readability-check
Mensen lezen weinig op internet. Bezoekers nemen maar 20-28% van de tekst tot zich. Dus is het van belang dat teksten goed leesbaar zijn. Dat verhoogt de kans dat een tekst gelezen wordt.
Kies een lettertype dat geen moeite kost en een tekengrootte die iedereen goed kan lezen. In elk geval niet kleiner dan tekengrootte 16. Gebruik voor de basistekst 50 -75 tekens met spaties per regel en maak niet meer dan 4-5 regels per paragraaf.
Contrast is essentieel voor de leesbaarheid. Gebruik 4:1 voor normale tekst en 3:1 voor grote teksten. Je kan dit weer checken met een tool: https://contrast-ratio.com/
Als je dit allemaal toepast maak je in ieder geval meer kans dat je zorgvuldig geschreven teksten gelezen worden.
Check 5 – Scanability-check
Websitebezoekers zijn haaien die blijven scrollen. Net als dat haaien moeten blijven zwemmen, blijven mensen op het internet meestal bewegen. 79% van de websitebezoekers scant een website. Met de volgende tips help je ze hierbij.
- Zet bepaalde teksten in een opsomming
- Gebruik koppen en subkoppen
- Gebruik vetgedrukt voor teksten die belangrijk zijn en schuin gedrukt om wat te benadrukken
- Onderstreep geen tekst, want dit werkt niet online. Onderstreepte wordt namelijk een link
Cijfers of icoontjes zijn heel handig, want deze laten mensen even stoppen met lezen en ze kijken ernaar. Probeer onnodige woorden weg te halen en je tekst zo scherper te maken.
Check 6 – Bananen-check
Websitebezoekers willen ‘bananen’. Deze uitspraak komt van Seth Godin, een bekende online marketing-expert. De bananen-check gaat over de buttons op je website. Die moeten namelijk net zo opvallen als gele bananen in het oerwoud. Het is belangrijk dat het meteen duidelijk is dat er iets te doen is op je website.
Elke pagina heeft een duidelijke ‘banaan’. Knijp je ogen dicht en kijk door je oogharen naar de website. Valt de button op? Weten mensen wat ze moeten doen? Is de call to action duidelijk? Dan heb je een goede ‘banaan’!
En dan nog wat: hoeveel clicks heeft iemand nodig om bij de belangrijkste banaan van je website te komen? Elk onnodige click kost omzet!
Check 7 – CRO-check
Bij deze stap wordt de conversion rate optimalisatie uitgevoerd. Conversie betekent dat op je website iemand iets doet wat je wilt, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het verzenden van een contactformulier. Je wilt weten: hoeveel van de bezoekers doen dit, wat is het conversiepercentage?
Je wilt ook achter de eigenschappen van deze conversie komen. Bijvoorbeeld de bron, desktop of mobiel. Of een demografie van de bezoekers. Kan je de conversie verhogen? Vallen veel mensen af? Dan heb je te maken met een ‘conversie killer’. Als je deze vindt en verbetert, kan de omzet die je website maakt echt enorm stijgen.
Check 8 – SEO-check
Het is belangrijk dat je op Google gevonden wordt op zoektermen die relevant zijn. 88% van het bezoek komt niet verder dan pagina 1. SEO – search engine optimization – is onmisbaar. Je website moet hierop zijn aangepast, zodat je hoog in Google komt te staan. Dit doe je door in de tekst op je website keywords te verwerken, maar ook in een code met extreem veel tools en opties. Het is verstandig om hier een expert voor in te schakelen.
Een goede SEO-check kan onwijs veel opleveren. Als je bepaalde zoektermen gebruikt, krijg je meer verkeer op je website en dit is helemaal gratis. SEO is wel een langdurig proces. Als je het vandaag toepast, sta je niet al morgen op plek 1. Maar het is zeker de moeite waard om te checken hoe je na het uitvoeren van de SEO-check voor belangrijke zoektermen scoort.
Check 9 – Site speed-check
Wij willen allemaal een snelle website, maar Google wil dit nog liever. Denk aan de 7 seconden dat je je aandacht vasthoudt op een website. Als je er hiervan 5 nodig hebt om de website te laden, heb je er nog maar 2 over. Snelheid beïnvloedt naast de positie op Google ook de conversies. De bezoeker kan sneller daar komen waar jij hem wil hebben.
Er zijn een hoop tools om de snelheid te meten, maar deze zijn vaak erg technisch. Je hebt een goede ontwikkelaar en een sterke hosting nodig. Maar 1 gouden tip is om de afbeeldingen voor je website te optimaliseren. Dit doe je door de afbeeldingen niet te groot in te laden en deze vooraf door een tool zoals optimizilla te halen. Vaak is hiermee al wat winst te behalen op de website snelheid.
Check 10 – Mobiel-check
Het bezoek op een website door middel van een mobiele telefoon stijgt. Het is dus belangrijk dat de website ook goed werkt op een mobiel. Check dus je website op andere apparaten zoals een smartphone of tablet. Zijn de buttons nog klikbaar? Je hebt voor een gemiddelde vinger 32 x32 pixels nodig. Is er genoeg witruimte en plek vanaf de rand van je apparaat? Zijn de afbeeldingen geschikt voor je apparaat? Is je banaan nog duidelijk? Het is essentieel om dit allemaal goed te checken.
Want ook via de mobiel wil je mensen net zo’n goede website-ervaring geven als op de desktop. De ervaring die mensen met je website hebben is direct gekoppeld aan de associaties en de mening die ze vormen over jouw bedrijf. En dat willen we natuurlijk zo positief mogelijk hebben.
Ready, set, check!
Hopelijk kan je door middel van deze stappen makkelijk een paar dingen nalopen op je website. Een aantal dingen kan je waarschijnlijk prima zelf aanpassen en voor andere zaken is het sneller en makkelijker om hulp van een expert in te schakelen. De investeringen in een goede website verdien je vaak snel terug door de extra klanten die binnen komen of converteren. Voor hulp of advies mag je natuurlijk contact opnemen met mij, Annika van Clickhorse Marketing. Ik vind het fantastisch om hippische ondernemers op dit gebied te ondersteunen.
Heel veel succes met het checken en optimaliseren van je website!
Andere artikelen van Annika:
Artikel: Online marketing, dat kan iedereen