Skip to content

Wel of geen nieuwsbrieven versturen?

Thema: Innovatie en Marketing

Wel of geen nieuwsbrieven versturen?

Thema: Innovatie en Marketing

E-mailmarketing is een belangrijk middel om in te zetten in jouw online marketingstrategie. Je kunt e-mailmarketing inzetten door regelmatig e-mailcampagnes sturen om aanbiedingen en acties onder de aandacht te brengen, nieuws te delen, om waarde te geven en om top of mind -dus in de hoofd van je potentiële klanten- te blijven. E-mailmarketing is een hele belangrijke en effectieve marketing tool. Zo bleek bijvoorbeeld uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 dat Nederlanders zich de afgelopen jaren op steeds meer nieuwsbrieven inschrijven. Slechts 4% van de Nederlanders vindt e-mail ouderwets. En ook is e-mail nog steeds een belangrijk verkoopkanaal. In het onderzoek bleek dat 76% het afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht heeft via het kanaal e-mail.

Emailmarketing is een vorm van directe marketing. Jouw bericht wordt direct aan een ontvanger gestuurd. En anders dan bijvoorbeeld bij social media, ben je dus niet afhankelijk van een algoritme om te bepalen of jouw boodschap wordt gezien. Jij hebt zelf de controle over jouw e-maillijst en kunt dus zelf bepalen hoe vaak en wat je wil communiceren aan je klanten. Ook anders dan bij social media of je website, is het bij e-mailmarketing veel makkelijker om een specifieke kleinere doelgroep te bereiken. Zo kun je vaak segmenteren binnen je e-maillijst en kun je een bericht sturen naar alleen dat bepaalde segment/die doelgroep. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat de boodschap precies aansluit bij de doelgroep. Je bereikt de juiste mensen op het juiste moment. Ten slotte is e-mail ook veel persoonlijker. Je kunt een e-mail vaak personaliseren door de voornaam van iemand te gebruiken in de aanhef óf bijvoorbeeld alleen e-mails te sturen over onderwerpen waarover hij/zij interesse heeft uitgesproken. Dit helpt om een binding met deze persoon te krijgen en laat die persoon dichter bij jouw bedrijf staan.

 

 

Het fijne aan e-mailmarketing is dat het kostentechnisch ook heel interessant kan zijn. Als je de kosten voor een e-mailmarketing software programma vergelijkt met de kosten van bijvoorbeeld adverteren op social media kanalen als Facebook & Instagram, of adverteren in Google, is een e-mail versturen veel aantrekkelijker. En vaak ook nog een stuk eenvoudiger.

Genoeg redenen dus om toch te overwegen om met email marketing aan de slag te gaan – ook als hippisch bedrijf! Toch maken nog weinig hippische ondernemers gebruik van e-mail marketing of van een nieuwsbrief, blijkt uit mijn ervaring. De stap lijkt te groot of ze zijn bang niet genoeg content te hebben. Hopelijk kan ik die hippische ondernemers in deze blog toch over de streep trekken om gebruik te gaan maken van dit mooi medium!

 

 

E-mailmarketing tool of software

Om e-mailmarketing zo praktisch en effectief mogelijk te houden, is het slim om hier een softwareprogramma voor te gebruiken. Er zijn mega veel goede programma’s op de markt voor email marketing. De prijzen en functionaliteiten van deze verschillen nogal. Soms ook afhankelijk van de grootte van jouw e maillijst. Sommige bestaande klantsystemen bieden ook een mogelijkheid tot het versturen van mailings.

Welk programma echt bij jouw bedrijf past ligt een beetje aan verschillende factoren:
1) Wat voor functionaliteiten je verwacht
2) Wat je doelstelling met je e-mails zijn
3) Hoeveel je wil gaan personaliseren
4) Of je al een CRM of iets hebt om klantendata bij te houden
5) Wat je budget hiervoor is

Hierop kan je verschillende programma’s met elkaar vergelijken en een keuze maken. Uiteraard is het beschermen van gegevens ook belangrijk en dat je mails uiteindelijk in de inbox van mensen terechtkomen in plaats van in de spam.

 

Voorbeeld van een veelgebruikt mailprogramma: Mailblue/Active Campaign

Tips voor een goede nieuwsbrief

Wanneer je hebt gekozen hoe je je nieuwsbrief gaat versturen, is het ook handig om na te denken wát er dan in je nieuwsbrief komt te staan. Vaak krijgen hippische ondernemers hier extreem veel stress van en ik begrijp dat wel. Het uitvoeren van marketing taken naast het verzorgen van paarden, het runnen van een paardenbedrijf of de dagelijkse praktijk kan een uitdaging zijn. Daarom proberen wij het met deze tips makkelijker voor je te maken:

1. Kies een pakkend onderwerp
Het eerste wat iemand leest, is het onderwerp van jouw mailing. Dit moet dus direct aantrekken en nieuwsgierig maken. Kies een leuke titel en (wanneer mogelijk) een ondertitel, waarmee je de lezer direct weet te pakken. De eerste stap is namelijk dat mensen je mail ook gaan openen en dat bereik je alleen als het onderwerp ze boeit.

2. Schrijf een goede inleiding
Schrijf de eerste alinea/inleiding van jouw nieuwsbrief zo dat de lezer direct wordt verleid om door te lezen. Begin dus met een interessant onderwerp, een leuke aanleiding of een goed aanbod. Laat bij veel content bijvoorbeeld zien wat er allemaal te wachten staat voor de lezer.

3. Gebruik je huisstijl
Zorg ervoor dat de huisstijl van je nieuwsbrief past bij de huisstijl van jouw bedrijf en logo. Wanneer de lezer jouw nieuwsbrief opent, moet het direct duidelijk zijn dat deze van jou komt. Denk bijvoorbeeld aan de juiste kleuren, lettertypen en lay-out. Ook is het fijn dat als iemand vanuit je nieuwsbrief doorklikt naar je website of je social media, die meteen door heeft dat dit bij elkaar hoort. Verder stimuleer je herkenning op social media door je nieuwsbrief dezelfde kleuren en daarmee ook hetzelfde gevoel te geven.

4. Kies een frequentie
Denk na over hoe vaak je je nieuwsbrief wil gaan versturen. Bijvoorbeeld 1x per maand of 1x per week. Dit ligt een beetje aan jouw bedrijf en doelgroep. Het is wel belangrijk dat als je een nieuwsbrief verstuurd dat deze ook nuttige informatie bevat. Kwaliteit is beter dan kwantiteit. Het is trouwens niet belangrijk dat je een vaste frequentie hebt, maar mijn advies is vaak wel om het in te plannen. Anders wordt het schrijven van een nieuwsbrief snel weer vergeten en gaat er zo een half jaar voorbij zonder dat je een nieuwsbrief hebt gestuurd. Het inplannen van een vaste frequentie helpt hier vaak bij.

5. Geef een goede reden om in te schrijven
Geef mensen een goede reden om in te schrijven voor je nieuwsbrief. Dit moet verder gaan dan “blijf op de hoogte van…” wellicht kunnen ze iets leren, iets inzien of krijgen ze als eerste mogelijkheid om in te schrijven voor clinics. Des te beter de reden om in te schrijven, des te meer mensen zullen dit ook doen. Vaak zie je dat mensen gratis weggevers inzetten om mensen op de nieuwsbrief lijst te krijgen. Dit kan super goed werken, maar zorg er dan voor dat er wel aansluiting is tussen de weggever en wat mensen uiteindelijk in jouw nieuwsbrief gaan leren.

6. Zorg voor relevante content
Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat wat er in je nieuwsbrief staat relevant is. Zorg dat de onderwerpen aansluiten bij je doelgroep en hun wensen en interesses. Plaats aantrekkelijke visuals en zorg dat de nieuwsbrief ook echt waarde biedt voor jouw lezer. Vaak vinden hippische ondernemers het lastig om de juiste content te vinden. Hiervoor geef ik vaak twee tips:

  • Bedenk dat als je de nieuwsbrief bijvoorbeeld om de week stuurt, dat dit 25 nieuwsbrieven per jaar zijn. Bepaal vooraf of er bepaalde momenten in het jaar zijn die het makkelijk maken om wat over te schrijven, zoals de paarden weer op de wei, het veulenseizoen, de winter, veilingsseizoen,…. en plan deze alvast in. Meestal heb je dan nog maar 10 momenten die nog geen onderwerp hebben en hiervoor lukt het vast en zeker om iets te bedenken.
  • Maak een contentmap waar je verschillende onderwerpen bedenkt die jouw doelgroep relevant vindt. Begin met het centrale onderwerp waar jouw communicatie om draait en teken vanaf hier in een soort mindmap gerelateerde onderwerpen. Bij elk onderwerp denk je weer na wat nog bij dit onderwerp hoort. Op die manier krijg je, als je hier echt even een uur de tijd voor neemt een mindmap met heel veel relevante onderwerpen voor je doelgroep. Goed nieuws: dit helpt je niet alleen met jouw nieuwsbrief maar is ook super handig voor het bedenken van content voor social media.

Conclusie

Je ziet nu vast zelf ook dat E-mailmarketing bijna niet kan ontbreken in jouw online marketingstrategie. De voordelen van e-mailmarketing wegen zeker zwaarder dan de bezwaren die je zou kunnen hebben. Maak de keuze voor een nieuwsbrief om aanbiedingen en acties onder de aandacht te brengen, nieuws en updates te delen en om top of mind te blijven. Zorg dat je altijd relevante content deelt in nieuwsbrieven en dat je nieuwsbrief voldoende waarde brengt voor de lezer. Op die manier kan het een hele mooie en persoonlijke manier zijn om jouw klant te bereiken. En lukt het toch niet om hiermee aan de slag te gaan, dan helpen wij van Clickhorse Marketing je graag verder.

Deel dit artikel:

Ook interessant

Subsidiekansen voor hippische ondernemers

Pavo versterkt marktpositie door overname in Verenigd Koninkrijk

Paarden aan huis, maar hoe zit het met de vergunningen? Van Santvoort Advies legt uit