Skip to content

Nieuws voor adverteren op social media: Apple richt zich op privacy, Facebook is boos

Thema: Innovatie en Marketing

Nieuws voor adverteren op social media: Apple richt zich op privacy, Facebook is boos

Thema: Innovatie en Marketing

Met de iOS 14.5-update komt er een einde aan het zonder toestemming tracken van Apple-gebruikers door Facebook. Fijn voor Applegebruikers, maar best lastig voor Facebookadverteerders. Annika Rettig praat ons bij.

 

Ruzie in de New York Times

‘Deze update van Apple heeft behoorlijk wat gevolgen voor adverteren op social media. Wanneer Applegebruikers geen toestemming geven voor tracking, weet je dus van een deel van jouw doelgroep niet meer precies wat hun bezoekgedrag is. Deze update heeft tot grote consternatie bij Facebook geleid. Het platform heeft zelfs een paginagrote advertentie in de New York Times geplaatst om Apple te overtuigen de update te stoppen. Zonder succes dus.’

 

Nieuwe spelregels

‘Adverteren op Facebook heeft met deze update andere spelregels gekregen. Het is zaak jouw website te koppelen aan Facebook door een bepaalde code toe te voegen en daarnaast conversies -maximaal acht types- aan het domein te koppelen. Elke advertentie moet vanaf nu verbonden zijn aan een domein. Facebook probeert op deze manier het meten van conversies alsnog mogelijk te maken. Dat is namelijk flink lastiger geworden. Door het niet meer mogen tracken van gebruikers op Apple apparaten, neemt het aantal conversies dat Facebook aan adverteerders kan laten zien af.  Om dit te voorkomen gaat Facebook waarschijnlijk op basis van algoritmes -gebaseerd op het gedrag van gebruikers van toestellen van andere merken- een schatting van de door Apple-gebruikers gerealiseerde conversies maken.’

 

Staar je niet blind op de cijfers van Facebook

‘Deze update kan een vertekend beeld geven, omdat de getargete doelgroep kleiner is. Harde cijfers ontbreken, maar cijfers gebaseerd op algoritmes geven toch een aardig beeld. Belangrijk voor adverteerders: staar je niet blind op de cijfers van Facebook, maar richt ook Google Analytics goed in. Dat helpt bij het evalueren van jouw advertenties. Zo kun je toch bijhouden wat er op jouw website en in jouw webshop gebeurt en waar de bezoekers vandaan komen!’

 

 

 

 

Waarom überhaupt adverteren

‘Nu zou je kunnen denken dat het adverteren op Facebook door deze update nog complexer en nog minder aantrekkelijk voor hippische ondernemers is geworden. Voor een deel is dat waar. De advertentiemanager van Facebook is best een specialistisch programma en als je het veel waarde voor je advertentiebudget wil krijgen, dan is het verdiepen in deze noodzakelijk. Toch is het enorm waardevol om te doen, want met een budget van € 5,- kun je vaak rond de duizend mensen op Facebook bereiken. Vooral voor hippische ondernemers, die vaak kleine budgetten voor hun marketing beschikbaar hebben, is het daarom een veel aantrekkelijker medium dan andere advertentiemogelijkheden in de hippische wereld. Je bereikt met minder budget namelijk meer mensen. Uiteraard is het daarvoor belangrijk dat je weet hoe.’

 

Vier waardevolle tips voor adverteren op social media

  • Verdiep je in de advertentiemogelijkheden
    Het wordt steeds lastiger om op een organische wijze mensen te bereiken. Facebook wordt steeds meer een pay-to-play platform. Kennis van de advertentiemogelijkheden is daarom tegenwoordig echt noodzakelijk.
  • Begin klein en dichtbij huis
    Start met de focus op een warme doelgroep. Je boekt het snelst resultaat met adverteren wanneer je je richt op mensen die je al kennen en weten wat je doet. Geef ze met Facebook het laatste zetje om over te gaan tot koop.
  • Gebruik de slimme inzichten van Facebook
    Facebook weet behoorlijk veel van zijn gebruikers en waar die goed op reageren. Door Facebook meerdere doelgroepen en meerdere advertenties in een campagne te geven, gaat Facebook zelf kijken welke insteek het beste aanslaat bij jouw doelgroep. Maak dus voor elke campagne altijd meerdere ads die juist anders ingestoken zijn.
  • Hou een oog op het resultaat
    Het monitoren van jouw advertenties is een belangrijk onderdeel van succesvolle campagnes. Check na één dag, na één week en na afloop van elke campagne goed wat de resultaten zijn. Optimaliseer door bepaalde advertenties of doelgroepen uit te zetten.

 

Annika Rettig is eigenaar van Clickhorse Marketing en specialist in online marketing voor hippische ondernemers. Ze vertelt in iedere editie van Paard & Bedrijf magazine over actuele zaken aangaande online marketing.

 

Tekst: Marieke Pool | Headerfoto: Alexey Boldin / Shutterstock.com | Body text foto: Ivonka Dopieralski

 

Andere artikelen van Annika:

 

 

 

Deel dit artikel:

Ook interessant

Subsidiekansen voor hippische ondernemers

Pavo versterkt marktpositie door overname in Verenigd Koninkrijk

Paarden aan huis, maar hoe zit het met de vergunningen? Van Santvoort Advies legt uit