Skip to content

E-mailmarketing voor hippische ondernemers? Spam of biedt het juist kansen?

Thema: Innovatie en Marketing

E-mailmarketing voor hippische ondernemers? Spam of biedt het juist kansen?

Thema: Innovatie en Marketing

Vaak denken ondernemers als zij beginnen te e-mailen, dat dit hetzelfde is als mensen spam sturen. ‘’Hier zit toch niemand op te wachten”, hoor ik dan vaak. Hippische ondernemers zijn terughoudend om e-mails in te zetten voor marketingdoeleinden. Ze weten niet hoe ze het succesvol in kunnen zetten en zien e-mailmarketing als een drempel, omdat er een programma of software voor nodig is.

 

Wat ondernemers hierbij vergeten is dat het gebruik van e-mails ook veel kansen met zich meebrengt. Het is een kanaal dat al vele jaren bestaat en waar we allemaal goed mee om kunnen gaan. Via e-mail kom je direct in de inbox van je klanten. Mensen besteden meer aandacht aan het lezen van een e-mail dan aan bijvoorbeeld social media. Je kan dus via een e-mail veel directer contact maken en ervoor zorgen dat mensen echt bewuster met jouw bedrijf bezig zijn. In een e-mail heb je ook meer ruimte om zaken goed uit te leggen. Bovendien heb je meer kans om kennis te delen en echt waarde toe te voegen.

 

Als je e-mailmarketing dus goed inzet, is het zeker geen spam!

Hiervoor moet je wel weten:

  • wie je klanten zijn
  • waar die mee zitten
  • wat ze interessant vinden

 

 

Met jouw e-mails moet je namelijk waarde toevoegen voor de klant. Dat moet de eerste prioriteit hebben boven jouw marketingboodschap. Als je namelijk content stuurt waar je jouw klanten mee verder helpt, gaat niemand je mails als spam zien.

Dit hoeft niet altijd erg ingewikkeld te zijn. Vaak maak je hier in je dagelijks leven als ondernemer al gebruik van. Het delen van achtergrondverhalen kan namelijk ook succesvol zijn. Denk hierbij aan een nieuwsbrief met verhalen van de stal, van je bedrijf of wat je hebt meegemaakt.

 

Verschillende opties van e-mailmarketing

Er zijn verschillende manieren om e-mailmarketing als hippische ondernemer in te zetten. Hieronder worden drie toepassingen weergegeven.

  1. Nieuwsbrieven & updates
    Bij het regelmatig versturen van updates of nieuwsbrieven is het belangrijk om je klanten goed te kennen. Hierdoor deel je je kennis en werk je aan de relatie. Je hoeft niet alleen je eigen dingen te delen, maar je kan ook gebruik maken van content curation. Hierbij gebruik je goede content van anderen of verwijs je hiernaar.Het voordeel hiervan is dat je in gedachten bij jouw klanten of connecties blijft. Dit noem je ‘top of mind awareness’. Als ze de volgende keer aan één van jouw producten of diensten denken, zullen ze sneller weer aan jou denken.

     

  2. Opvolging na aanmelding of verkoop
    Op het moment dat iemand iets koopt, stuur je e-mails over wat er is gebeurd of gaat gebeuren. Hiermee bereid je de klant voor, je warmt hem op voor de volgende stappen of je vertelt hem meer over je bedrijf.Op deze manier kan je ook bouwen aan de relatie. Je kan bijvoorbeeld met een speciale onboarding flow mensen op een prettige manier kennis laten maken met jouw bedrijf, met het waarom van jouw bedrijf en met de unieke voordelen van jouw producten of diensten. Hierdoor krijgen mensen een sterkere binding met jouw bedrijf, jouw merk en jou als persoon dan met alleen standaard mailtjes.
  3. Automatische flows
    Het is ook handig om bepaalde zaken helemaal te automatiseren. Je kan flows inrichten waar mensen automatisch in terecht komen na een bepaalde actie en dan bepaalde informatie krijgen. Op deze manier worden bepaalde standaardhandelingen geautomatiseerd en levert dit minder werk op voor jou als ondernemer.
    Belangrijk is wel om je ervan bewust te zijn dat je voor e-mailmarketing een geschikte tool of software nodig hebt en dat het inrichten in het begin wat meer tijd en moeite kost. Uiteindelijk kan je door e-mailmarketing slim in te zetten bepaalde handelingen automatiseren en hierdoor versimpelen. Ga na welke e-mails je vaak handmatig verstuurt. Deze wil je vaak als eerste automatiseren. 

     

     

  4. Belang van een e-maillijst
    Als je wil mailen heb je uiteraard lijsten nodig met e-mailadressen van mensen die je kan benaderen. Daarom is het van belang om een opt-in bij klanten te halen of leads te scoren.Vraag altijd of je klanten informatie willen blijven ontvangen als ze zich aanmelden via je website of als ze het contactformulier invullen. 

    Deze lijst van e-mailadressen kan groeien door bijvoorbeeld leadmagnets of freebies in te zetten. Dit zijn goedkope of gratis producten voor je doelgroep, zoals whitepapers, e-books, video’s, webinars of checklists. Op deze manier verzamel je gegevens van mensen die interesse hebben in jouw diensten.

    Niet onbelangrijk: officieel hoor je om toestemming te vragen voordat je gegevens van klanten of potentiële klanten verzamelt. Je moet er goed bij stilstaan op welke manier je deze gegevens verzamelt, bewaart en ook beveiligt. Uiteraard moet de klant hier toestemming voor geven. Maar de regelgeving wordt op dit gebied nog niet overal nageleefd. Er worden op dit moment geen boetes gegeven aan kleine bedrijven als je hier niet helemaal aan voldoet. Sta er vooral bij stil wat fijn is voor de persoon die je achteraf wil mailen. Je wil namelijk niet dat ze door jouw e-mails een vervelend gevoel krijgen.

 

Ga ermee aan de slag

E-mail biedt ook voor hippische ondernemers veel kansen, waardoor het zeker de moeite waard is om hiermee aan de slag te gaan. Bij veel bedrijven is e-mail het waardevolste kanaal waar de meeste verkoop uit voortkomt.

Omdat het bereiken van mensen op social media steeds lastiger of duurder wordt, is een goede e-maillijst van grote waarde. Op het moment dat je je doelgroep wil bereiken kan dat direct met e-mail en zonder extra kosten. Het is zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan en een strategie voor de lange termijn voor jouw bedrijf op te stellen.

 

 

Tekst en afbeeldingen: Annika Rettig, Clickhorse Marketing

 

 

Andere artikelen van Annika Rettig:

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Ook interessant

This is Tooltip!

Hoe weet je of je kan leven van je paardenpassie?

Wel of geen nieuwsbrieven versturen?

Pavo en Zwienenberg Horse Feed bundelen krachten voor professionele hippische bedrijven