Skip to content

Brexit: nieuwe douane- en inspectieformaliteiten

Thema: Algemeen, Wet- en regelgeving

Brexit: nieuwe douane- en inspectieformaliteiten

Thema: Algemeen, Wet- en regelgeving

Vanaf 1 januari 2021 is er veel veranderd voor de paardenbedrijven die handel doen met het Verenigd Koninkrijk. Maar wat verandert er nu eigenlijk?

Goederen die de EU vóór of op 31 december verlieten, konden gewoon het Verenigd Koninkrijk nog in. Chauffeurs, vervoerbedrijven, importeurs en exporteurs moeten per 1 januari alle documenten op orde hebben voordat ze hun producten naar het VK kunnen brengen. Geen documenten betekent geen transport. Wanneer je paarden exporteert naar het VK moet je geregistreerd staan bij de inspectiediensten, in dit geval de NVWA. En ook een registratie bij de douane is verplicht met een zogenaamd EORI- en BTW nummer. Houd er ook rekening mee dat begin januari het een en ander mis kan gaan door opstoppingen. Neem geen risico’s dat je in een lange file komt te staan. De NVWA waarschuwt: ondernemer, neem je verantwoordelijkheid in verband met het dierenwelzijn.

Wat moet je doen wanneer je een paard wilt ex- of importeren?
Je hebt allereerst een EORI-nummer nodig van de douane. Als je nog nooit hebt geëxporteerd naar landen buiten de EU, dan heb je dat vermoedelijk nog niet. Aanvragen voor export lopen via het online systeem e-CertNL. Dat vraag je een aantal dagen vooraf aan. Houd rekening met drukte. In de Europese Unie worden via het computersysteem Traces documenten uitgewisseld tussen de NVWA en bedrijven voor paarden die bestemd zijn voor de handel. De Britten gebruiken het IPAFFS-systeem. Het is dus verstandig om vooraf te controleren welk systeem je moet gebruiken om de Britse autoriteiten op de hoogte te stellen. Dit kan per exportdoel (fokkerij, sport of vleesconsumptie) verschillen. Ook is het belangrijk om minimaal 48 uur voor het transport een melding te maken bij de NVWA via het bovenstaande online systeem om te voorkomen dat een inspecteur niet op tijd voor vertrek op jouw locatie kan zijn. Bij het NVWA heersen hier grote zorgen over, of dit wel echt tijdig gebeurt. Wanneer dit niet zo is moeten de paarden bij de Grens Controle Posten worden gecontroleerd. En op dit moment zijn er behalve op Schiphol en Maastricht Airport nog geen inspectieposten voor levende dieren. Ferrymaatschappij Stena Line is bezig met het opzetten van een keurpunt op de noordoever van de Rotterdamse haven, maar de protocollen voor dat keurpunt moet nog goedgekeurd worden door de gevoegde instanties, o.a. de Europese Commissie. De NVWA verwacht dat de capaciteit op de keurpunten mogelijk tekort gaat schieten.

Als je importeert, vergeet dan niet jouw handelspartner in Groot-Brittannië te wijzen op de plicht om te pre-registreren bij de NVWA. De Britse exporteur moet een Brits EORI-nummer hebben.

Inspecties
Omdat de Britten willen laten zien dat ze zelf hun regels kunnen aanpassen is het verstandig om vooraf goed af te stemmen welke certificaten nodig zijn bij jouw transport. De chauffeur heeft van de Britten een nummer nodig dat gekoppeld is aan de vracht en de auto. Ze gaan hier streng op controleren. Vanaf 1 januari wordt gecontroleerd op de import van levende dieren. Op dat moment hoeft er echter nog niet meteen BTW betaald te worden, mits er geregistreerd wordt. Over de gang van zaken van deze inspecties en de bijbehorende ‘fees’ heerst nog onzekerheid. Deze regels gelden ook voor de import en export van hooi, stro, voer en levende producten zoals sperma en embryo’s.

Kijk hier voor informatie over importtarieven die het VK hanteert. In geval van een deal komen er in ieder geval geen importtarieven en –quota.

 

 

Deel dit artikel:

Ook interessant

Hoe weet je of je kan leven van je paardenpassie?

Wel of geen nieuwsbrieven versturen?

Pavo en Zwienenberg Horse Feed bundelen krachten voor professionele hippische bedrijven